Gastro Kup Srbija

Udruženje Zelena Dolina, organizacija koja je realizovala veliki broj projekata pre svega u oblasti zaštite životne sredine, ali i projekte sa temama zdrave hrane i omladinskog preduzetništva, u saradnji sa partnerskim organizacijama došlo na ideju organizovanja manifestacije od privrednog značaja za grad Novi Sad. Vodeći se činjenicom da skoro sve zemlje u okruženju imaju masovna takmičenja na kojima se okupljaju kuvari, šefovi kuhinja, mladi privrednici ugostitelji kao i razni gosti i posmatrači, došli smo na ideju da takvu manifestaciju organizujemo u Novom Sadu, gradu koji zasigurno ima najveći potencijal za takav vid takmičenja. Novi Sad, po svim aspektima zaslužuje jedan ovakav skup. Geografski položaj, multietničnost, festivalska tradicija, jedna od najboljih srednjih ugostiteljskih škola, sve su to preduslovi za jedno ozbiljno takmičenje. Tu perspektivu je prepoznala i uprava AD Novosadski sajam koja je organizovala takmičenje srednjih i viših škola,što je bila odlična uvertira i osnova koju je realizacija našeg projekta seniorskog takmičenja na najbolji način zaokružila. Veliko internacionalno iskustvo naših seniorskih takmičara, kulinarske asocijacije na domaćem i međunarodnom nivou koje su uzele učešće na našem takmičenju stvorili su uslove da se budući ugostitelji upoznaju sa svim prednostima ali i poteškoćama na koje se nailazi u ovoj branši. Naši seniorski takmičari su tokom ove manifestacije dobili priliku da razmene iskustva sa kolegama, promovišu svoje ugostiteljske objekte i steknu nova poznanstva sve u cilju podizanja nivoa privredne aktivnosti u gradu Novom Sadu. Takođe su ostvareni privrednici ugostitelji imali priliku da upoznaju najveće talente koji dolaze iz srednjih i viših ugostiteljskih škola. Sam prostor u kom se takmičenje održalo, a to je Novosadski sajam, u startu je dao veliki kapacitet što se tiče infrastrukture i prostora. Sam festival – takmičenje se odigralo na  100 kvadratnih metara gde su bile postavljene kuhinnjske instalacije sa dovodom struje i vode. Inicijalno je zamišljeno da ih bude pet i da se u prepodnevnim časovima sa početkom u 11 časova takmiče juniori, odnisno predstavnici srednjih škola i ugostiteljskih akademija, a da se u popodnevnim časovima sa početkom u 15 časova pa do zatvaranja sajma u 19 časova takmiče seniori.  Na kraju je takav vremenski raspored i ostvaren s tim što je postavljena i prezentaciona kuhinja koju je naše udruženje uz pomoć partnera iz HoReCa Asocijacije Kragujevac nabavilo za potrebe festivala i na kojoj su sva tri dana takmičenja držana predavanja i razmenjivana iskustva vrhunskih stručnjaka iz oblasti kulinarstva. Partneri koji su učestvovali na realizaciji festivala su kulinarska udruženja Kulinarska asocijacija Srbije , zatim Kulinarska federacija Srbije, Asocijacija šefova kuvara Srbije i HoReCa Asocijacija Kragujevac.

Ovakav tim je garantovao da festival bude najpre po okriljem WACS licence ( World Association of Chefs Societies ) što je od velikog značaja obzirom da je festival od prve godine bio međunarodnog karaktera, a takođe je kompletan sudijski tim posedovao licence ove eminentne međunarodne organizacije sa sedištem u Parizu i samim tim je takmičenje bilo u potpunosti sprovedeno po pravilima ove međunarodne asocijacije. Sudijski tim je bio u sastavu: Predsednik žirija – Dejan Stanković, predsednik Asocijacije šefova kuvara Srbije, Jordan Nastanović, profesor poslastičarstva na Visokoj hotelijerskoj školi i predsednik sudijskog tima Kulinarske federacije Srbije i Miloš Jovanović, predsednik upravnog odbora Asocijacije šefova kuvara Srbije. Koordinator takmičenja bio je Vujadin Vujadinović, predsednik HoReCa Asocijacije Kragujevac. Predavači na Gastro kupu Srbija 2017. su bili: Prvog dana – Duško Miladinov na temu: Kako postati šef, izazovi i iskušenja, dok je trećeg dana predavanje držao Stambol Geštamov, predsednik Kulinarske Asocijacije Srbije na temu: GMO i njegovi štetni efekti. Drugi dan su iskoristili naši gosti iz Bugarske i Rumunije da predstave nešto od svojih specifičnosti u njihovoj nacionalnoj kuhinji. Festival koji je trajao tri dana koliko i sajam LORIST je u potpunosti opravdao naša očekivanja. Tokom tri dana takmičenja satnica je bila u potpunosti popunjena i osim prvobitno planiranih tri kategorije T1 – Jela od testenine, R2 – Jela od rečne ribe i M3 – Moderno jelo od junećeg filea, dodate su još dve posebne kategorije ST1 – Torte eksponati sa temom jeseni i K1 – Karving na slobodnu temu. Osim domaćih takmičara takmičili su se učesnici iz Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Bugarske i Rumunije. Naše partnerske organizacije su uz pomoć svojih kontakata iz sveta kulinarstva obezbedili da sa takmičarima dođu i njihovi mentori što je vrlo podiglo renome takmičenja. Po propozicijama WACS-a, mentor iz svake zemlje ima pravo da učestvuje aktivno u suđenju i na neki način vrši monitoring kako bi sve proteklo u fer atmosferi. Imena poput Eriha Glavice iz Hrvatske i Stambola Geštamova iz Srbije i Miljenka Štajncera koji je došao čak iz Linhenštajna da podrži Gastro kup Srbije u njegovoj prvoj godini nam zaista puno znače. Suđenje je bilo strogo u potpunosti po pravilima međunarodnih takmičenja širom Evrope pa nam je drago da smo u prvoj godini odmah ostvarili kvalitet takmičenja iako nam je kvantitet bio ograničen zbog radnog vremena samog sajma. Ono što nam je najbitnije je to da su svi sa prvog Gastro kupa Srbija poneli sam lepa iskustva.

Cilj postignut realizacijom programa

Program festivala je tako zamišljen da obuhvati širok krug interesa. Naša zamisao da se kroz takmičenje okupi veliki broj ostvarenih privrednika ugostitelja iz zemlje i regiona pre svega je ostvaren. Kako se sve odigravalo u okviru sajma turizma u Novom Sadu od 5. do 7. oktobra naši ostvareni privrednici ugostitelji su imali odličnu priliku da promovišu svoje ugostiteljske objekte i njihove specifične ponude kako bi budući posetioci – turisti Novog Sada znali šta mogu novo da vide i okuse. Tokom festivala – takmičenja mnogi privrednici iz branše ugostiteljstva, proizvodnje i distribucije hrane, proizvođači opreme za kuhinje, restorane i hotele imali su priliku da promovišu svoje proizvode. Na taj način je jako veliki broj učesnika imao direktan benefit kroz promociju na samom sajmu turizma koji u proseku poseti oko 40 hiljada ljudi. Takođe nam je posebno drago što su ostvareni privrednici ugostitelji, ali i poznati šefovi raznih kuhinja poznatih restorana i hotela upoznali mlade talente koji su se u okviru festivala takmičili u juniorskom delu koji je sajam organizovao pa se tako i rodila ideja o partnerstvu. Zapošljavanje mladih talenata i generalno mladih ljudi u Srbiji bi svima morao biti prioritet, a na ovaj način se kroz zajedničko druženje i interakciju na temu koja je svim učesnicima struka sigurno stvorila mogućnost da neki od mladih takmičara nađu budućeg poslodavca. Takođe ti mladi ljudi su imali priliku da saznaju nove tehnike pripreme ili kako bi se u kulinarskom svetu to reklo: male tajne velikih majstora. Predavanja koja su šefovi održali tokom trajanja takmičenja od velikog su značaja kako za njih same jer su se vodile diskusije o raznim temama iz sveta gastronomije, tako i za mlade učesnike takmičenja koji su mnogo toga novog naučili. Ovaj festival – takmičenje  se umrežio sa ostalim festivalima ovog tipa širom Evrope upravo uz pomoć samih takmičara. Uvereni smo da će se broj takmičara iz godine u godinu povećavati i da će u budućnosti ovo takmičenje biti sastavni deo sajma LORIST u  Novom Sadu. 

Najbitniji cilj koji je postignut je svakako interesovanje mnogih privrednih subjekata i organizacija iz oblasti kulinarstva iz zemlje i inostranstva za Gastro kup Srbija. Saradnja nam je ponuđena sa mnogih strana, kako organizacija koje okupljaju ljude iz kulinarske branše sa željom da u narednim godinama učestvuju na ovoj smotri kulinarstva, tako i od ugostitelja koji žele da se putem ovog festivala promovišu. Naša je želja svakako da Gastro kup Srbija  postane sastavni deo festivalskog kalendara grada Novog Sada.  Svakako je želja svih nas koji smo bili uključeni u realizaciji ovog festivala da on postane tradicionalan i da Novi Sad dobije ozbiljno međunarodno takmičenje u kulinarstvu. Turizam jeste jedna od perspektivnih grana kada je Novi Sad u pitanju, obilasci znamenitosti grada se po nekom nepisanom pravilu završavaju odmorom od naporne šetnje i taj odmor uglavnom bude u nekom restoranu uz lokalne specijalitete, dobru hranu i dobro piće. Gastronomska ponuda je sastavni deo turističke ponude grada, a ovakve manifestacije su idealan način da se ta gastronomska ponuda promoviše. Nadamo se da će dogodine više ugostiteljskih objekata iz samog Novog Sada uzeti učešće u takmičenju. Planovi o novim sadržajima u okviru samog Gastro kupa Srbija već postoje i iskreno se nadamo da ćemo uspeti u budućnosti da ih realizujemo na zadovoljstvo kako domaćih tako i stranih gostiju.

Posebnu zahvalnost dugujemo prijateljima koji su od početka bili sa nama

Close Menu
Close Panel